علوم : درس دوازدهم از ریشه تا برگ
علوم : درس دوازدهم از ریشه تا برگ

دانه ای را در خاک می کاریم، بعد از مدتی ریشه ای از آن خارج می شود. این ریشه کم کم بزرگ می شود و آب و مواد مورد نیاز گیاه را از خاک می گیرد و وارد گیاه می کند.
اولین قسمتی که پس از جوانه زدن دانه ها از آنها خارج می شود، ریشه است. روی ریشه ، تار های نازکی وجود دارد که به آن ها تار کشنده می گویند.
روی ریشه ی همه ی گیاهان تار کشنده وجود دارد. این تار ها آب و مواد محلول موجود در خاک را می گیرند و در اختیار گیاه می گذارند.
اگر تار های کشنده ی ریشه آسیب ببینند، گیاه نمی تواند آب و مواد محلول مورد نیاز خود را از خاک بگیرد. درنتیجه، رشد آن کم یا متوقف می شود.
نکته: به دلیل اینکه تار های کشنده گیاه از بین نرود، هنگامی که می خواهیم یک گیاه را از گلدان به جای دیگر منتقل کنیم، گیاه را به همراه خاک خودش منتقل می کنیم.
آوند ها آب را به قسمت های بالای گیاه ، یعنی ساقه و برگ می برند. آنها ، در برگ،رگبرگ را به وجود می آورند.
یکی از راه هایی که می توان گل های رنگارنگ به وجود اورد این است که وقتی گل ها را از ریشه چیدیم ، انها را در اب می گذاریم و در آب چند قطره رنگ خوراکی می ریزیم. این رنگ باز طریق آوند ها به برگ ها و گلبرگ ها می رسد و باعث رنگی شدن گل ها می باشد.
در رو و پشت برگ ها سوراخ های ریزی به نام روزنه وجود دارد. هوا از این سوراخ ها وارد گیاه می شود.
گیاهان از راه روزنه ها اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت می کنند و کربن دی اکسید را دفع می کنند.
علوم : درس یازدهم بکارید و بخورید
علوم : درس یازدهم بکارید و بخورید
درس یازدهم علوم پنجم ، بکارید و بخورید نام دارد.
عوامل مختلفی بر رشد گیاهان تاثیر می گذارد.
نور خورشید ، میزان آبیاری گیاه ، نوع خاک، کیفیت خاک و... در میزان رشد گیاه موثر می باشد.
خیلی از گیاهان نمی توانند با اب شور زنده بمانند و شوری آب آن ها را از بین می برد.
از بین آب های معمولی و مقطر، آب مقطر برای رشد گیاهان مفیدتر است.
گیاهان برای زنده ماندن و رشد کردن به آب نیااز دارند. مقدار و نوع آب در رشد گیاهان موثر است.از این رو کشاورزان برای رشد گیاهان باید آب مناسب تهییه کنند. علاوه بر این، آبیاری منظم و به موقع باعث تولید محصولات بیشتر و مرغوب تری می شود.
از بین سه نوع خاک ، رس،ماسه و باغچه خاک باغچه برای رشد گیاهان از همه مناسب تر است.
خاک باغچه مواد موری نیاز برای رشد گیاه را دارد. این خاک مخلوطی از ماسه ، رس و مقداری کود است.
در کود ،مواد غذایی گوناگونی وجود دارد. این مواد با حل شدن در آبی که در خاک موجود است، سبب رشد گیاه می شوند.مخلوط مناسبی از رس ،ماسه و کود ،مواد غذایی لازم برای رشد گیاه را فراهم می کند و مقدار مناسبی آب در خود نگه میدارد.
گیاهان هم مثل همه موجودات زنده ، برای تنفس و رشد کردن به هوا نیاز دارند.
اگر به گیاه نور بتابد، برگ های آن زرد می شوند و پس از مدتی ازبین می روند.
کشاورزان می دانند که برای به دست آوردن محصول بهتر ، گیاهان باید خاک حاصلخیز ، نور ، آب و هوای کافی در اختیار داشته باشند.آن ها برای فراهم کردن این شرایط بسیار زحمت می کشند.
علوم : درس دهم خاک با ارزش
علوم : درس دهم خاک با ارزش
قصد داریم تا در 12 مطلب ، به شرح درس علوم پنجم دبستان تقریبا با تمامی جزئیات بپردازیم.
درس دهم علوم پنجم ، خاک باارزش نام دارد.
خاک ها از نظر رنگ و اندازه ی دانه ها باهم فرق دارند که این تفاوت ها به ذرات سازنده ی آن ها مربوط می شود.
خاک چگونه تشکیل می شود؟
سنگ ها در طول سالیان دراز، به روش های مختلف خرد می شود. سپس،تغییرات شیمایی پیدا می کنند و به خاک تبدیل می شوند.
خاک در طبیعت به کندی تشکیل می شود. برای تشکیل لایه ای خاک به ضخامت یک سانتی متر ، حدود 200 سال زمان لازم است.
چه عواملی در خرد شدن سنگ ها دخیل هستند؟
عواملی مانند وزش باد ، ریزش کوه و جاری شدن اب می تواند باعث خرد شدن سنگ ها بشود.
از عوامل مهم دیگر سرد و گرد شدن دما میباشد. گاهی اوقات نیز انجماد اب در بین شکاف سنگ ها باعث خرد شدن سنگ ها می شود.
رشد ریشه ی گیاهان نیز از جمله عوامل مهم در خرد شدن سنگ ها می باشد.
در مورد سه نوع خاک( رس ، ماسه و باغچه ) می توان مقایسه ی زیر را برقرار کرد.
از نظر رنگ: خاک باغچه از همه تیره تر می باشد. بعد از آن خاک رس و در نهایت خاک ماسه قرار دارد.
از تظر اندازه ی ذرات: خاک ماسه از همه ریزت و بعد از آن به ترتیب خاک ماسه و خاک باغچه قرار دارد.
هر چه ذرات خاک ریز تر باشد آب را بیشتر گل آلود می کند و دیرتر نیز ته نشین می شود.
گیاخاک:
وقتی باقی مانده و اجزای گیاهان درون خاک قرار می گیرند، با گذشت زمان تغییر می کند و می پوسد. در نتیجه، مخلوط تیره رنگی به دست می آید که به آن گیاخاک می گویند. گیاخاک مواد مناسب و لازم برای رشد گیاهان را دارد.
از نظر میزان نوذ آب در خاک میتوان به این نتیجه رسید که نفوذ آب در خاک باغچه بیشتر از خاک ماسه و بیشتر از خاک رس است.
با این توضیحات، خاک ماسه بیشتر از همه اب را در خود نگه می دارد. خاک باغچه به خاطر غنی بودن از مواد لازم برای رشد گیاهان مناسب است.
فرسایش خاک:
با گذشت زمان ، آب و باد مقداری از خاک را با خود جابجا می کنند که به آن فرسایش خاک می گویند.
به منظور جلوگیری از آب شست خاک ها، در زمین های کشاورزی شیب دار باید مسیر شخم زنی عمود بر شیب باشد.
قطع درختان و چرای بیش از حد درختان باعث فرسایش خاک می شود.
علوم : کارها آسان می شود 1
علوم : کارها آسان می شود 1
علوم : چه خبر 2
علوم چه خبر 2
درس هفتم علوم پنجم ، چه خبر؟(2) نام دارد.
ما چگونه مزه ی غذا ها متوجه می شویم؟
اگر به صورت دقیق به ساختار زبان نگاه کنید بر روی آن برجستگی هایی را مشاهده می کنید.
زبان ماهیچه ای است که به جویدن غذا در دهان و مخلوط شدن آن با بزاق کمک می کند. روی زبان برجستگی هایی وجود دارد. این برجستگی ها مزه ی غذا را دریافت می کنند و از طریق عصب چشایی به مغز پیام می فرستند.
وقتی غذا را می جویم ، ذره های آن در بزاق دهان حل می شوند. در همین زمان ، عصب چشایی به مغز پیام می برد و ما مزه هایی مثل شیرینی یا تلخی را تشخیص می دهیم.
جالب است بدانید که حس چشایی به تنهایی کارساز نبوده و باید همواره به کمک حس بویایی به تشخیص مزه ها پرداخت. این موضوع را میتوان با آزمایش صفحه ی 56 متوجه شد.
بوییدن:
وقتی چیزی را می بوییم ذرات بودار آن وارد بینی می شوند. این ذرات به سلول های گیرنده ی بو که در قسمت بالای بینی قرار دارند، می رسند. سلول های گیرنده ی بو به مغز پیام می فرستند و ما بو های مختلف را تشخیص می دهیم. ذره های بودار را نمی توان با چشم ببینیم.
لمس کردن:
پوست ، از بدن در برابر سرما ف گرما و عوامل میکروبی محافظت می کند.
پوست از بخشهایی تشکیل شده است:
لایه ی سلول های مرده
غده ی چربی
گیرنده های پوست
غده ی عرق
رگ های خونی
در پوست گیرنده هایی وجود دارد که مغز را از وجود سرما،گرما ، لمس و تماس آگاه می کنند.
میزان حساسیت لمسی پوست به صورت مستقیم به تعداد گیرنده های لمسی در ان بخش بستگی دارذ.
علوم : درس ششم چه خبر1
علوم : درس ششم چه خبر1
انجام تمامی امورات حتی یک بازی ساده مانند والیبال هماهنگی کارکرد منظم تمامی قسمت ها بدن را می طلبد. هنگامی که شما والیبال بازی می کنید، چشمان شما مسیر حرکت توپ را می بیند و این پیا از طریق اعصاب نه مغز فرستاده شده و در مغز پس از تجزیه و تحلیل پیامی به ماهیچه ها ی دست و پا فرستاده می شود که همه ی این کار ها بدون نظظم و هماهنگی غیر ممکن است.
حال سوال اساسی این است که چشم ما چگونه اجسام را می بیند؟
در ابتدا بهتر است به بررسی ساختار ساختمان چشم بپردازیم.
چشم انسان از مردمک،قرنیه،عنبیه،عدسی،شبکیه و عصب بینایی تشکیل شده است.چشم انسان به کمک استخوان محافظت می شود. بخش رنگی چشم عنبیه نام دارد که مرمک در وسط آن قرار گرفته است و پرده ی شفافی به نام قرنیه آن را می پوشاند. با تغییر میزان نور، مردمک تنگ یا گشاد میشود. زمانی که نور کم میشود مردمک گشاد میشود تا میزان نور بیشتری به درون چشم وارد شود.زمانی هم که ننور زیاد میشود مردمک تنگ میشود تا میزن نور شدید به چشم آسیب نرساند.
در شبکیه سلول های ویژه ای قرار دارند که نور را دریافت می کنند و ااز طریق عصب بینایی به مغز پیام می فرستند، به این ترتیب، ما اجسام را مبینیم و رنگ و شکل آنها را تشخیص می دهیم.
چشم های دوربین: چشم هایی که توانی دیدن اجسام نزدیک را ندارند و اجسام در فاصله های دور را میبینند.
چشم های نزدیک بین: چشم هایی که توانایی دیدن اجسام دور را ندارند و اجسام در فاصله های نزدیک را میبینند.
علت چیست؟
علت این است که این دو دسته از افراد، تصویر اجسام به وضوح بر روی شبکیه تشکیل نمی شود.. در این بازی علاوه بر هماهنگی چشم ها با ماهیچه ها، گوش ها نیز باید هماهنگ باشند.
همان بازی والیبال را تصور کنید
مجرای شنوایی و بخش های دیگر گوش درون استخوان سر قرار گرفته اند. پرده ی گوش در انتها ی مجرای شنوایی قرار دارد. طبق کتاب درسی، گوش انسان از لاله ی گوش،مجرای شنوایی ،پرده ی گوش ،استخوان های کوچک گوش ، بخش حلزونی شکل ، استخوان و عصب شنوایی تشکیل شده است.
ساز و کار شنیدن صدا چیست؟
وقتی صدا به پرده ی گوش برخورد می کند، آن را می لرزاند. وقتی پرده می لرزد ، استخوان های کوچک پشت گوش نیز می لرزد. رزش این استخوان ها به بخش حلزونی گوش منتقل ی شود.
بخش حلزونی گوش از طریق عصب شنوایی به مغز پیام می فرستد و به این ترتیب ما صداهارا میشنویم.
در مجرای شنوایی، ماده ای چرب ترشح میشود. این ماده پرده ی گوش را نرم نگه می دارد و از ورود جانوران ریز به درون گوش جلوگیری می کند. گاهی ماده ی چرب زیاد ترشح می شود و روی پرده ی گوش می چسبد. برای همی نمی توانیم به خوبی بشنویم.
علوم : فصل پنجم حرکت بدن
علوم : فصل پنجم حرکت بدن
استخوان
استخوان سخت ترین بافت بدن انسان است. استخوان پر از رگ، بافتی زنده و دائم در حال تغییر است. استخوان از آب، مواد آلی و معدنی تشکیل شده است. اسکلت انسان مانند سایر مهره داران، داخلی است. در اسکلت، علاوه بر استخوان، غضروف نیز وجود دارد.
عملکرد استخوان شامل موارد زیر است:
- تکیه گاهی برای ماهیچه ها و بافت های نرم بدن است.
- اهرمی که انقباض ماهیچه ها را تقویت کرده و موجب حرکت بدن می شود.
- حفاظت از اندام های حیاتی مانند مغز، نخاع، قلب و شش ها، را انجام می دهد.
- منبع ذخیرة کلسیم و فسفات در بدن است.
- محل قرارگیری مغز استخوان و تولید سلول های خونی است
مفصل
استخوان ها در محل مفصل به هم متصل اند. برخی از مفصل ها مثل مفصل بین استخوان های سر، غیرمتحرک اند. استخوان های این مفصل ها با رشته هایی به هم متصل اند. برخی مفصل ها، نیمه متحرک اند مثل دیسک بین مهره ها در ستون مهره. در دیسک، رشته ها و غضروف قرار دارند. در مفصل متحرک مانند مفصل آرنج، انگشتان، ران و لگن، بازو و شانه، قسمتی از انتهای دو استخوان را غضروف پوشانده است. استخوان ها در محل مفصل متحرک به وسیلة یک غلاف به نام کپسول مفصلی و رشته های محکمی به نام رباط، نگه داری می شوند.
ماهیچه
حرکت انسان به کمک نیروی ماهیچه ها و با کشیده شدن استخوان ها توسط ماهیچه ها انجام می شود
آنچه را که گوشت می نامیم، ماهیچه یا عضله است. ماهیچه ها 50 درصد وزن بدن را تشکیل می دهند. ماهیچه ها عامل اصلی حرکت اند. انقباض ماهیچه ها است که غذا در طول لولة گوارش پیش می رود و گوارش می یابد. با انقباض ماهیچة قلب و ماهیچة دیوارة رگ ها، خون رگ ها به حرکت درمی آید. با انقباض ماهیچه های اسکلتی، استخوان ها به حرکت درمی آیند. در بدن انسان سه نوع ماهیچه وجود دارد:
- ماهیچة قلبی که انقباض آن غیرارادی، قوی و منظم است؛ 2. ماهیچة صاف که انقباض آن کند و غیرارادی است. این ماهیچه در بخش هایی مثل روده، معده، مثانه و مردمک چشم وجود دارد؛ 3. ماهیچة اسکلتی (مخطط) که حرکت اسکلت و استخوا نها با انقباض ارادی این ماهیچه ها انجام می شود.
در انتهای هر ماهیچه، قسمتی طناب مانند وجود دارد که بسیار محکم است و زردپی نام دارد. رشته های تشکیل دهندة زردپی از یک طرف به درون ماهیچه نفوذ می کنند و از طرف دیگر با رشته های بافت بسیار محکم دور استخوان (پردة ضریع)یکی می شوند. زردپی، بسیار محکم است و معمولاً در اثر ضربه پاره نمی شود.
ماهیچه ها در یک جهت حرکت می کنند و به اصطلاح منقبض می شوند. برای برگشتن استخوان به حالت اولیه، باید ماهیچة مخالفی وجود داشته باشد؛ مثلاً ماهیچة جلوی بازو، فقط ساعد را بالا می برد. برگرداندن آن به حال اول برعهدة ماهیچه ای است که در پشت بازو قرار دارد.
ماهیچه ها از طریق انقباض (کوتاه شدن) عمل می کنند. ماهیچه نمی تواند خود را بکشد اما ممکن است بر اثر عمل ماهیچه های دیگر، کشیده شود. هنگامی که ماهیچه ها از دستگاه عصبی پیا مهای عصبی دریافت کنند، منقبض می شوند.
نکته: در این کتاب انقباض ماهیچه که با کوتاه شدن آن همراه است، مطرح می شود ولی واژة انقباض بیان نشده است.
مغز و نخاع
مغز و نخاع بخش مرکزی دستگاه عصبی انسان اند که در محفظة استخوانی حفرة کاسة سر و کانال ستون مهره قرار گرفته اند. بخش محیطی دستگاه عصبی در خارج از محفظة استخوانی قرار دارد و شامل اعصاب مغزی و نخاعی و سلو لهای عصبی مربوط به این اعصاب است.
عصب
هر عصب، مجموعه ای از رشته های دراز سلو لهای عصبی است. برخی از اعصاب، پیام های عصبی را از مغز و نخاع به ماهیچه ها می برند (عصب حرکتی) و برخی از آنها پیام های عصبی را از اندام هایی مانند چشم و گوش به مغز می برند (عصب حسی).
مغز، مرکز اصلی پردازش اطلاعات در بدن است. افکار، عواطف، رفتار، تشنگی، گرسنگی، ادراک، احساس و حافظه، برعهدة مغز است. مغز شامل چند بخش است که نیمکره های مخ، مخچه و ساقة مغز از آن جمله اند. مخ، بزرگ ترین بخش مغز است و توانایی یادگیری، حفظ کردن، ادراک و عملکرد هوشمندانه دارد.
علوم : درس چهارم برگی از تاریخ زمین
علوم : درس چهارم برگی از تاریخ زمین
علوم پنجم ابتدایی ( بخش پنجم – تاریخچه ی زمین )
علوم پنجم ابتدایی ( بخش پنجم – تاریخچه ی زمین )
زمین شناسان با استفاده از آثاری که از گذشته به دست آورده اند، به اطلاعات زیادی پی برده اند. آن ها با مطالعه ی سنگ های رسوبی درباره ی آب و هوا، محل دریاها، خشکی ها و نوع گیاهان و جانورانی که از بین رفته اند، اطلاعاتی به دست آورده اند.
فسیل به آثاری از جانداران بسیار قدیمی که در سنگ ها باقی مانده اند، فسیل (سنگواره) می گویند. فسیل ها یا مانند استخوان و دندان قسمت هایی از بدن جانداران بسیار قدیمی اند یا مانند پا اثری از بدن جانداران هستند. برای تشکیل بعضی فسیل ها میلیون ها سال زمان لازم است.
استفاده از فسیل دانشمندان با مطالعه فسیل ها درباره گذشته زمین و تغییرات آن اطلاعات زیادی به دست می آورند. کسی که فسیل ها را مطالعه می کند باید درباره جانوران و گیاهان امروزی و محل زندگی و نوع رفتار آنها اطلاعات کاملی داشته باشد. مثلاً اگر در بالای کوهی فسیل ماهی یافت شود معلوم می شود در آن نقطه قبلاً دریا بوده است.
تاریخچه ی جانداران وقتی زندگی در دریا شروع شد، ابتدا موجوداتی که بدن آنها فقط یک سلول داشت در دریاها فراوان شدند و بعد نوبت به جانوران بی مهره رسید و پس از میلیون ها سال اولین مهره داران یعنی ماهی ها به وجود آمدند. با پیدا شدن گیاهان، زندگی بر روی خشکی ها آغاز شد. کم کم جانوران هم در روی خشکی ها ظاهر شدند. بعد آب و هوا، تغییر کرد، به طوری که محیط مناسبی برای رشد خزندگان به وجود آمد. تعداد خزندگان فراوان شد و طول بعضی از آنها به 30 متر می رسید. به این خزندگان دایناسور می گویند. دایناسور ها حدود 65 میلیون سال پیش مرده اند و پس از نابودی آنها زمان فراوانی گیاهان و جانوران فرا رسید.
تغییر خشکی ها و دریاها
زمین شناسان معتقدند ابتدا در روی کره ی زمین، فقط یک خشکی و یک اقیانوس بزرگ وجود داشت. در حدود 200 میلیون سال پیش، این خشکی ابتدا از وسط شکاف برداشت و به کم کم به دو نیم تقسیم شد و بین دو خشکی دریایی به وجود آمد. چندین میلیون سال بعد، دو خشکی شمالی و جنوبی هر یک کوچک تر و بیشتر شده و خشکی های امروزی را به وجود آوردند.
پرسش های بخش 5
جملات صحیح و غلط را مشخص کنید.
1- در سنگ های آذرین ممکن است آثاری از فسیل ها پیدا شود. درست نادرست
2- دوزیستان بعد از خزندگان در روی زمین به وجود آمدند. درست نادرست
3- همه فسیل های یک منطقه را نباید جمع آوری کرد. درست نادرست
سؤالات تشریحی
1- چگونگی پیدایش سنگ های رسوبی را توضیح دهید؟
وقتی آب رودخانه ها به دریا ها و دریاچه ها می ریزند مقداری گل و لای و شن و ماسه با خود به دریاها می برند. موادی که وارد دریا می شوند بر اثر سنگینی به ته دریا می روند و بر اثر فشار و سنگینی لایه های جدید، لایه های قدیمی محکم می شوند و تبدیل به سنگ می شوند.
2- معمولاً در سنگ های رسوبی لایه های قدیمی تر در کجا قرار می گیرند؟ در زیر قرار می گیرند.
3- فسیل یا سنگواره چیست و چگونه تشکیل می شود؟
هنگامی که جانداران در بین لایه های شن و ماسه مدفون می شود در طی سالیان دراز قسمت های نرم بدن می پوسد و اثر قسمت های سخت بر روی سنگ ها باقی می ماند؛ به این آثار باقیمانده از جانداران فسیل یا سنگواره گفته می شود.
4- از موجودات ساکن در آب بیشتر فسیل می ماند یا از موجودات ساکن در خشکی؟ از موجودات ساکن در آب
5- از سنگواره ها چه استفاده ای می شود؟ برای شناسایی تاریخچه هر ناحیه، سنگواره آن ناحیه را مورد بررسی قرار می دهند.
6- از سنگواره ای که اثر صدف جانوران را نشان می دهد چه می فهمیم؟ می فهمیم که درآن ناحیه در زمان های دور دریا بوده است.
7- زندگی موجودات زنده ابتدا از کجا آغاز شد؟ ابتدا از دریاها آغاز شد.
8- از چه زمانی جانوران بر خشکی ها ظاهر شدند؟
از زمانی که گیاهان در خشکی به وجود آمدند، جانوران نیز در خشکی فراوان شدند.
9- بعد از نابودی خزندگان چه جانورانی زیاد شدند؟ پرندگان و پستانداران
علوم : درس سوم تشکیل رنگین کمان
علوم : درس سوم تشکیل رنگین کمان
علوم : جزوه درس دوم
علوم : جزوه درس دوم
تغییرات به دو دسته ی فیزیکی و شیمیایی تقسیم می شوند
???? تغییر فیزیکی :
تغییری است که در آن نوع ماده تغییر نمی کند .
فقط شکل ، ظاهر و حالت دچار تغییر می شود
خرد کردن کاغذ
حل شدن قند در آب
ذوب ، انجماد ، تبخیر
و .....
???? تغییر شیمیایی
تغییری است که در آن نوع ماده تغییر می کند و ماده ی جدیدی تولید می شود
سوختن چوب : چوب تبدیل به خاکستر ، دود و گرما شد
پختن غذا : مواد غذایی خام در اثر ترکیب و حرارت به ماده ی پخته شده و قابل هضم تبدیل می شود
سوختن بنزین ، تغییر رنگ لباس زیر نور خورشید ، تهیه ماست از شیر ، سرکه از انگور ، هضم غذا ، زرد شدن برگ درختان ، ترش شدن شیر ، زنگ زدن آهن، زرد شدن برگ درخت ، شکوفه درختان ، رسیدن میده ، از بین رفتن لاشه و . ....
✅ تغییرات شیمیایی نشانه هایی دارند
تغییر رنگ : تغییر رنگ رسیدن میوه، سوختن نان و چوب و....
تولید گرما؛: گرمای حاصل از سوختن
تشکیل رسوب : بریده شدن شیر
تولید گاز: حباب حل شدن قرص جوشان، سرکه و جوش شیرین و ....
تغییر بو و مزه : شیر فاسد، غذای پخته ، تشکیل کمک
البته دقت کنید هر تغییر رنگ و مزه ای نشانه ی تغییر شیمیایی نیست
مثل
آب و گلاب
آب و قند که فقط ذرات قند در بین فضای آب حل شده ماده ی جدیدی درست نشده
????تغییرات اطراف ما مفید و غیر مفید هستند
مانند کپک زدن غذا و یا رسیدن میوه ها
زنگ زدن آهن تغییری غیر مفید است زیرا استحکام فلز از بین می رود
روش های جلوگیری از زنگ زدن آهن :
رنگ کردن آهن
استفاده از ضد زنگ
روکش یا روغن